אשליה אופטית ועקביות תפיסתית

נכתב על ידי: צוות האתר פתרן

אשליה אופטית מאופיינת בהשפעתה המתעתעת על הצופה מבחינה חזותית. כלומר, היא מציגה בפנינו תמונה שהיא שונה מן המציאות האובייקטיבית. מחקרים סבורים כי המוח שלנו מנסה לבצע תפיסה חזותית משמעותית ולכן אנחנו מסיקים לגבי המציאות בצורה שאינה מדויקת תמיד. במדריך הבא בחרנו להציג 5 אשליות אופטיות ששיגעו את הרשת בזמן האחרון.

 

המוח שלנו פועל במעין עקביות תפיסתית (Constancy), זאת גם במצב שהאובייקט משתנה. לדוגמה, אנחנו נתפוס צבע שחור גם כאשר עוצמת האור משתנה. אחת הדוגמאות הנודעות לאשליה אופטית היא אשליית הירח, שהוכחה על ידי חוק אמרט.

 

1. תמונה בתנועה

האשליה האופטית “תמונה בתנועה” אשר נוצרה על ידי האמן קיטאוקה, מאפשרת לנו לחוות שהתמונה בתמונה, למרות שבמציאות היא לא זזה. ההנחה, שהמוח שלנו תופס זאת בדרך הזו בשל המיקום שבו התמונה “נופלת” על הרשתית שלנו.

 

2. אשליית המספרים

אשליית המספרים, שהפכה להיות ויראלית מאוד ברשת, שואלת כמה מספרים אנחנו מצליחים לראות. למעשה, במבט ראשוני מרבית הגולשים דיווח כי הם מצליחים לראות רק את שלושת המספרים שבמרכזה, אבל ככל שאנו נתעמק בתמונה נתחיל להבחין בעוד מספרים, אך גם זהותם של המספרים מתעתעת.

 

3. האשליה הנעלמת

אם תתמקדו במשך שלושים שניות באחת מן הנקודות באיור הגרפי הבא, תראו איך התמונה נעלמת. האפקט המיוחד הזה, שהוא וריאציה של מעגל הדהייה של טרוסקלר ממחיש את יעילותו של המוח שלנו, כך שהוא נוטה לסנן מידע שנותר קבוע.

 

4. נחשים מסתובבים

האשליה האופטית הבאה, על אף שהיא דוממת לחלוטין, נראית כמו נחשים מסתובבים. אולם, אם נבהה בחלק אחד של התמונה מבלי למצמץ אנחנו נראה שהוא מפסיק להסתובב.

 

5. באיזה צבע התות?

במבט ראשון, התותים הללו נראים לנו אדומים. אבל אולי תופתעו לגלות, שהצבע האדום לא מופיע לחלוטין בתמונה שלפניכם. אלא, שהמוח שלנו מאומן לזהות את צבע התות כאדום ולכן הוא מתקן את הפיקסלים האפורים לצבע האדום.

 

תוכן עניינים

מאמרים נוספים

יוצרים בכיתה - תשבצים כאסטרטגית למידה
דילוג לתוכן